Interview met Joan Bakker van A.Vogel: ‘Blijf in gesprek met elkaar’ 

Interview met Joan Bakker van A.Vogel: ‘Blijf in gesprek met elkaar’ 

Interview met Joan Bakker van A.Vogel: ‘Blijf in gesprek met elkaar’ 

Joan Bakker werkt sinds 2015 als productmanager bij A.Vogel. Voor die tijd werkte ze als consultant, onder meer in de drogisterij- en apothekersbranche. Ze heeft ook een aantal jaar bij de Keuringsraad gewerkt.
 
Kun je wat meer vertellen over je huidige functie?
A.Vogel is een mooi merk om als marketeer voor te werken. We hebben een heel mooi verhaal dat we kunnen vertellen. We kweken namelijk de planten in onze eigen tuin, oogsten ze precies op het moment dat er de hoogste concentratie werkstoffen in zitten en na twee uur  zijn ze al vers verwerkt in onze eigen fabriek. We hebben alles in eigen beheer. Op marketinggebied is er veel mogelijk, zowel above-the-line als below-the-line en dat maakt mijn werk erg afwisselend. Verder vind ik A.Vogel ook een warm en betrokken bedrijf om voor te werken.
 
Hoe uit zich dat?
Er is veel betrokkenheid bij de collega’s onderling. Dit contact mis ik nu wel in coronatijd, het feit dat we elkaar niet zien en spreken op kantoor. Al het contact gaat via Teams of telefoon, dat is toch minder leuk. Verder zijn we een duurzaam bedrijf, zo hebben we bijvoorbeeld veel zonnepanelen en werken we  in de tuinen nauw samen met een zorgboerderij in de buurt. 
 
Wat is jouw expertise?
Als productmanager ben ik sterk in de details en het maken van plannen. Als productmanager weet je alle ins- en outs van een product en het segment. Ik beheer de portefeuille met o.a. overgang, reuma en prostaat. Wat ik ook goed beheers is het wetgevingsstukje. Ik ken de gedragscodes goed en weet wat erin staat.
 
Hoe zien jouw collega’s jouw rol?
Mijn collega’s vinden dat stukje wetgevingskennis vooral prettig. Ze zeggen soms voor de grap: ‘Ik weet niet of Joan dat goed vindt.’, maar ze omarmen het vooral. We weten allemaal dat het maken van gezondheidsreclame niet in beton is gegoten. Je wilt als bedrijf altijd opzoeken wat er nog net wel mogelijk is. Daarom is de Keuringsraad ook zo belangrijk. 
 
Hoe is de samenwerking met de Keuringsraad?
Heel goed. Dat komt doordat ik me goed kan verplaatsen in het oordeel van de Keuringsraad. Ik heb eigenlijk twee petten op, want ik denk natuurlijk ook als marketeer en zoek daarom het randje op. Soms is een oordeel aan de strenge kant vanuit mijn perspectief, maar dan gaan we met elkaar in gesprek. 
 
Waarom vind je de samenwerking zo goed?
We hebben nu vaste codespecialisten. Dat werkt heel goed, want je gaat nog meer een relatie met elkaar aan. Zij leren ons bedrijf ook beter kennen en je kunt echt met elkaar in gesprek gaan. Zo kom je gezamenlijk tot iets en zorg je voor meer consistentie. Je hebt natuurlijk altijd te maken met persoonlijke interpretatie en het keuren kan soms best subjectief zijn. Daarom is het nodig met elkaar in gesprek te blijven. Soms heb je meer context nodig. Het is niet zwart- wit, maar een stukje grijs..
 
Wil je de Keuringsraad nog iets meegeven?
In mijn tijd werden alle aanvragen, die soms zelfs nog per post binnenkwamen, geprint en op een grote stapel gelegd. Nu gaat alles digitaal. Dat is een enorme stap vooruit. En wat ik mooi vind, zijn de stappen die nu worden gezet om het portaal te verbeteren. Wij zijn benaderd om onze mening over het portaal te geven. En ook heel goed: er wordt teruggekoppeld hoe de Keuringsraad deze suggesties omzet in aanpassingen. Uitstekende communicatie dus!
  
Tips voor de lezers van dit bericht!
Ga op tijd in gesprek met de Keuringsraad. Zo kun je in een vroegtijdig stadium kijken wat kan. Denk zelf proactief mee, dat maakt het makkelijk. Keuren blijft mensenwerk!
De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

Kruidvat is er als eerste drogisterij met een online webshop in geslaagd een toelatingsnummer voor haar website te krijgen van de Keuringsraad. En dat mag gevierd worden, want beide partijen hebben daar de afgelopen twee jaar veel werk voor verricht met een veelbelovend resultaat als gevolg. 

Lees verder
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →