Monitoring: kater is een medische claim

Monitoring: kater is een medische claim

Monitoring: kater is een medische claim

Wij hebben niet stilgezeten in de eerste periode van 2020. Medio februari zijn er alweer 14 meldingen door de Keuringsraad in behandeling genomen. Opvallend is dat er een aantal meldingen is gedaan over medische claims voor cosmetica. Denk daarbij aan claims zoals ‘behandeling van kalknagels’. Ook ontvingen wij in de afgelopen periode diverse meldingen over claims tegen griep en verkoudheid op supplementen en homeopathische geneesmiddelen.

Antikatermiddel
Zoals wij in de vorige nieuwsbrief aangaven, hebben wij meerdere meldingen ontvangen over voedingssupplementen die beweerden een antikatermiddel te zijn. Kater wordt gezien als medische claim en kan dus niet worden gebruikt voor voedingssupplementen. De meeste adverteerders hebben deze uitingen direct aangepast. Bij één melding bleef een aanpassing echter uit. Na contact via e-mail en telefoon hebben wij besloten de melding door te zetten naar de handhavende instantie. Wij kregen onlangs bericht dat er passende maatregelen zijn genomen. De website is inmiddels offline.
 
 
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
Aangepaste tarieven

Aangepaste tarieven

Vanaf 1 februari 2024 gelden er aangepaste tarieven. De indexering bedraagt 3,5%. De nieuwe tarieven zijn hier te zien. Ook zijn er een aantal nieuwe diensten toegevoegd:

  • Er is onderscheid aangebracht tussen social media advertenties en social media video’s
  • Een nieuwe dienst voor E-tailers afbeeldingen is toegevoegd. Dit zijn de afbeeldingen die op de productpagina’s van retailers en/of eigen website worden getoond. Andere benamingen die wij ook voorbij horen komen zijn A+ content en USP’s.
  • Een nieuwe dienst voor podcasts is toegevoegd.

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →