Nieuwe voorwaarden rondom de term ‘hooggedoseerd’

Nieuwe voorwaarden rondom de term ‘hooggedoseerd’

Nieuwe voorwaarden rondom de term ‘hooggedoseerd’

Het adverterend bedrijfsleven (verenigd in de NPN, het CBD en Neprofarm heeft naast het opstellen van de richtlijn online gezondheidsinformatie ook de voorwaarde voor het gebruik van de term verruimd in vergelijking met en krachtig.

Hooggedoseerd
In het Richtsnoer-document (link) wordt door middel van een aantal voorbeelden met een fictief merk (Sunshine) toegelicht hoe bepaalde claims wel of niet gebruikt kunnen worden. In voorbeeld 10 worden ‘forte’, ‘krachtig’ en ‘hooggedoseerd’ behandeld. Voor alle drie geldt dat ze als alternatieven voor ‘rijk aan’ kunnen worden gebruikt en daarom ook aan dezelfde gebruiksvoorwaarde moeten voldoen dat een product minstens 30% ADH (Referentie Inname) per dagdosering bevat. Bij stoffen zonder vastgestelde ADH/RI is de gebruiksvoorwaarde: 30% hoger gedoseerd dan een product binnen het eigen
assortiment of een reeks concurrerende producten. 
 
Nuancering
In voorbeeld 10 is een nuancering aangebracht in de toegestane toepassing van deze alternatieven voor ‘rijk aan’. De claims ‘forte’ en ‘krachtig’ kunnen ook de indruk wekken dat het gezondheidsvoordeel groter is en mogen daarom niet in relatie tot een gezondheidsclaim worden gebruikt. Die beperking gold tot dusver ook voor ‘hooggedoseerd’. Deze term slaat echter duidelijk alleen op de dosering. Voor ‘hooggedoseerd’ hoeft daarom voortaan niet meer die afstand tot een gezondheidsclaim te worden bewaard. 

Bekijk alle sunshine voorbeelden.
De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

Kruidvat is er als eerste drogisterij met een online webshop in geslaagd een toelatingsnummer voor haar website te krijgen van de Keuringsraad. En dat mag gevierd worden, want beide partijen hebben daar de afgelopen twee jaar veel werk voor verricht met een veelbelovend resultaat als gevolg. 

Lees verder
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →