Uitspraken Reclame Code Commissie

Uitspraken Reclame Code Commissie

Uitspraken Reclame Code Commissie

In deze rubriek bespreken we opvallende uitspraken van de Reclame Code Commissie.

Waar gaat het om?
Het betreft een tvc en een website voor een medisch zelfzorghulpmiddel waarbij de klager van mening is dat de werking niet een fysische werking is maar een famacologisch, metabolisch of immunologisch effect zoals bij een geneesmiddel. Klaagster meent dat de adverteerder probeert te ontkomen aan de strenge beoordeling door het geneesmiddel als een medisch hulpmiddel te presenteren.  Verder betwist de klager de gevoerde claim.

Wat houdt de klacht in?
De klager betwijfelt of het hier daadwerkelijk een medisch zelfzorghulpmiddel betreft en zet vraagtekens bij de geclaimde werking. Het betreffende product heeft de CE-Check binnen de Keuringsraad met een positieve plausibiliteit doorlopen wat betekent dat aannemelijk is gemaakt dat het product een medisch hulpmiddel is en dat de classificatie van het product juist is gesteld.

Wat geeft het bedrijf aan
Het bedrijf stelt dat het wel degelijk een medisch hulpmiddel is, verwijst naar de CE Check en onderbouwt hiertoe de fysische werking. Gezien die werking kan het product niet als geneesmiddel worden aangemerkt.

Wat is de uitspraak?
De voorzitter is van mening dat beide partijen plausibele argumenten voor hun eigen standpunt aandragen. Gezien de positieve CE Check beslist de voorzitter dat het product als een medisch hulpmiddel moet worden geclassificeerd. Ook voor de klacht met betrekking tot de gevoerde claim geeft de voorzitter door doorslag aan de positieve CE Check aangezien in deze check ook is gekeken naar de onderbouwing van de claim. Derhalve is de geclaimde werking plausibel.

Wat vindt de Keuringsraad?
Deze uitspraak is een waardevolle erkenning van onze CE-check.

Meer over deze uitspraak
 
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
Aangepaste tarieven

Aangepaste tarieven

Vanaf 1 februari 2024 gelden er aangepaste tarieven. De indexering bedraagt 3,5%. De nieuwe tarieven zijn hier te zien. Ook zijn er een aantal nieuwe diensten toegevoegd:

  • Er is onderscheid aangebracht tussen social media advertenties en social media video’s
  • Een nieuwe dienst voor E-tailers afbeeldingen is toegevoegd. Dit zijn de afbeeldingen die op de productpagina’s van retailers en/of eigen website worden getoond. Andere benamingen die wij ook voorbij horen komen zijn A+ content en USP’s.
  • Een nieuwe dienst voor podcasts is toegevoegd.

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →