5 redenen om ons in te schakelen

5 redenen om ons in te schakelen

5 redenen om ons in te schakelen

Reclame voor zelfzorgproducten is toegestaan. Wel zijn er regels waaraan adverteerders zich moeten houden. De Keuringsraad houdt toezicht op naleving van deze regels, maar doet nog veel meer. Daarom geven we 5 redenen om ons in te schakelen. 
 

1.    We hebben er verstand van

De Keuringsraad heeft een jarenlange expertise opgebouwd in het beoordelen van gezondheidsreclame. Sinds 1926 beoordelen wij claims.
 

2.    Zekerheid dat het goed zit

Als je een uiting voorlegt aan de Keuringsraad weet je zeker dat het goed zit. De uiting voldoet dan aan de wetgeving. Hiermee laat je als organisatie aan het publiek zien dat je je verantwoordelijkheid neemt.
Met de overheid, NVWA en IGJ hebben we werkafspraken gemaakt. Een goedkeuring van een reclame-uiting vooraf door de Keuringsraad voorkomt dat de NVWA een maatregel neemt tegen die reclame-uiting. De NVWA spreekt een bedrijf dat een door de Keuringsraad vooraf goedgekeurde reclame-uiting heeft gebruikt, daarop niet rechtstreeks aan.

3.    Je neemt je verantwoordelijkheid

De basis van de Keuringsraad is zelfregulering. Dat houdt kortgezegd in: verantwoordelijkheid nemen voor het eigen handelen. Zelfregulering is een gezamenlijk traject. De Keuringsraad kijkt mee en beoordeelt of je de regels goed hebt geïnterpreteerd. Samen komen we tot uitingen die juist én overtuigend zijn. Dat partijen in Nederland zelf de verantwoordelijkheid mogen nemen, is bijzonder en geeft veel vrijheid. Door reclame-uitingen voor te leggen neem je als organisatie je verantwoordelijkheid.

4.    We zorgen dat jouw reclame-uiting wordt goedgekeurd

De belangrijkste taak van de Keuringsraad is het beoordelen van reclame-uitingen. Het gaat dan om gezondheidsreclame voor zelfzorggeneesmiddelen, medische (zelfzorg) hulpmiddelen en gezondheidsproducten. We beoordelen advertenties en commercials in publieksmedia, maar ook uitingen op websites en sociale media, publieksfolders en andere uitgaven. Daarnaast beoordelen we verpakkingsteksten voor gezondheidsproducten en medische (zelfzorg) hulpmiddelen. Het doel van het beoordelingsproces is komen tot een aansprekende reclam-uiting die voldoet aan de wet- en regelgeving.

5.    We denken in een vroegtijdig stadium mee 

Klanten schakelen ons vaak in op het moment dat er een concept reclame-uiting klaar is. Maar we denken graag in een eerder stadium mee! Als we in een vroegtijdig stadium weten welke marketingplannen er zijn, kunnen we advies geven en eventueel bijsturen. Onze ervaring is dat dit heel veel werk kan schelen! Wil je eens kennismaken en kijken wat er mogelijk is? Maak een afspraak (link). 

 

De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

Kruidvat is er als eerste drogisterij met een online webshop in geslaagd een toelatingsnummer voor haar website te krijgen van de Keuringsraad. En dat mag gevierd worden, want beide partijen hebben daar de afgelopen twee jaar veel werk voor verricht met een veelbelovend resultaat als gevolg. 

Lees verder
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →