De Keuringsraad in de spotlights

De Keuringsraad in de spotlights

De Keuringsraad in de spotlights

De Keuringsraad adviseert, beoordeelt en houdt toezicht op reclame-uitingen. Communicatie en informatieverstrekking zijn belangrijke activiteiten die bijdragen aan onze doelstelling. Denk daarbij aan media-optredens, onze nieuwsbrief en onze website. Omdat we positieve resultaten hiermee boeken (en daar ook best trots op zijn), delen wij ze graag!
 
In de media
Journalisten weten de Keuringsraad steeds beter te vinden. Zo werkten wij mee aan een item van de NOS over essentiële oliën en bezocht het televisieprogramma Radar ons voor een interview over kruidensupplementen. Ook het televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde nam contact met ons op (link) en wij werkten mee aan een interview voor tijdschrift ‘Waar & Wet’ over het belang van zelfregulering. 
 
Nieuwsbrieven
Ruim 700 mensen ontvangen onze tweemaandelijkse nieuwbrief en het aantal abonnees groeit nog steeds. Ken jij ook iemand voor wie onze nieuwsbrief interessant is? Deel dit dan vooral met hem of haar (link).
 
Website 
In de afgelopen tijd steeg het bezoek van onze website met ruim 10%. De meest bezochte pagina is de claimsdatabase (link). Onze website wordt vooral bezocht op een laptop of desktop. Maar liefst 82% bezocht de website via een desktop (15% mobiel en 1,9% tablet). 
 
Links vanaf andere websites
Onderstaande websites verwijzen naar onze website:
  1. Nvwa.nl
  2. Bnnvara.nl
  3. Npninfo.nl
  4. Radar.avrotros.nl
  5. Reclamecode.nl
Opbouw van onze website
Wij kregen regelmatig van bezoekers te horen dat zij relevante achtergronddocumenten, zoals nieuwe handleidingen en richtlijnen, niet goed konden vinden. Daarom pasten wij de structuur van onze website aan. Op de homepage staan nu 6 blokjes. Via 3 blokjes ga je rechtstreeks naar gezondheidsproducten, medische hulpmiddelen en geneesmiddelen. Eén van de blokjes leidt naar alle achtergronddocumenten, één naar de Q&A en via het laatste blokje kun je ons inschakelen. Wij verwachten dat alle informatie nu eenvoudiger is te vinden.

 
De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

Kruidvat is er als eerste drogisterij met een online webshop in geslaagd een toelatingsnummer voor haar website te krijgen van de Keuringsraad. En dat mag gevierd worden, want beide partijen hebben daar de afgelopen twee jaar veel werk voor verricht met een veelbelovend resultaat als gevolg. 

Lees verder
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →