In de media: Keuringsraad aan het woord over etherische oliën

In de media: Keuringsraad aan het woord over etherische oliën

In de media: Keuringsraad aan het woord over etherische oliën


Etherische oliën zijn steeds populairder en worden voor van alles gebruikt. Vanwege de aangename geur, als huidproduct of als capsule die je inneemt. Ook behandelen mensen er hun huisdier mee. De oliën kunnen ontspannend werken en mensen een goed gevoel geven.

Maar online-verkopers beweren, tegen de regels in, dat ze ook werken bij ernstige ziekten. NOS op 3 verzamelde meer dan honderd screenshots en documenten met beweringen over de werking van etherische olie bij ziekten.

Janine Galjaard van de Keuringsraad legt uit dat de definitie van reclame heel breed is. Als je het product ook verkoopt dan ben je verantwooordelijk voor de uitspraken die je erover doet.

Bekijk hier de video

 
De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

Kruidvat is er als eerste drogisterij met een online webshop in geslaagd een toelatingsnummer voor haar website te krijgen van de Keuringsraad. En dat mag gevierd worden, want beide partijen hebben daar de afgelopen twee jaar veel werk voor verricht met een veelbelovend resultaat als gevolg. 

Lees verder
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →