Inspirerende workshop over gezondheidsreclame

Inspirerende workshop over gezondheidsreclame

Inspirerende workshop over gezondheidsreclame

Sinds enige tijd geeft de Keuringsraad zowel online als fysiek workshops over gezondheidsreclame en de Code. Suzanne Groenenberg geeft deze workshops en Elise Vanderhoeven was één van de eerste deelnemers.


Wat is er nieuw aan deze workshop?

Suzanne: We gaven al workshops bij bedrijven, maar zo’n algemene workshop is voor mij nieuw. De groep deelnemers is nu veel gemêleerder. Niet alleen mensen die werkzaam zijn bij een bedrijf, maar ook zelfstandigen die voor bedrijven teksten schrijven over producten nemen hieraan deel.


Waarom volgde jij de workshop, Elise?

Elise: Ik nam deel, omdat het voor ons belangrijk is om onze kennis bij te houden op het gebied van gezondheidsproducten, medische hulpmiddelen en geneesmiddelen.


Wat is jouw functie?

Ik houd me als hoofd regulatory affairs Benelux ook bezig met alles wat met promotie en voorlichting rondom onze producten te maken heeft.


Aan wie kun je de workshop aanraden?

Eigenlijk aan iedereen die zich bezighoudt met gezondheidsreclame. Er wordt een heel mooi algemeen overzicht gegeven van de claimswetgeving. Die basiskennis is essentieel om door de bomen het bos te kunnen blijven zien in alle wetgeving. Het beoordelen van gezondheidsreclame is namelijk niet zwart-wit, maar moet met de nodige aandacht voor de geest van de inhoud bekeken worden.


Wat maakt het beoordelen zo moeilijk?

Ik heb binnen het bedrijf een cruciale, uitdagendepositie. Marketing collega’s aan mijn ene zijde, de wetgeving en beoordeling van de Keuringsraad aan de andere kant. Velecollega’s zullen dit herkennen. Je gaataltijd op zoek naar een juiste balans. Dat is niet altijd eenvoudig.


Wat is je bijgebleven van de workshop?

Ik had er bijvoorbeeld niet zo over nagedacht, dat wetenschappelijk onderzoek aanhalen in communicatie met de consument eigenlijk al een claim op zich is. Een man in een witte jas tonen mag niet, omdat je daarmee misbruik maakt van zijn zogenaamde autoriteit. Maar door wetenschappelijk onderzoek te benoemen doe je feitelijk hetzelfde. Om die reden mag dat ook niet. Goed om te weten!


Heb je nog tips voor de workshop?

Ik zou graag nog wat meer voorbeelden uit de praktijk willen zien. Het lijkt mij goed om samen nog meer naar dat details te kijken: wat kan wel en wat kan niet? Misschien kan dat in een advanced workshop?


Wanneer is de volgende workshop?

Suzanne: 4 November 2021 vindt de volgende training plaats, van 09:00 tot 12:00. Deze is nog online. Kosten voor deelname zijn €150 pp excl BTW. Volgend jaar gaan we kijken om ook fysieke trainingen te geven.


Ik wil mij aanmelden voor de volgende workshop.

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
Aangepaste tarieven

Aangepaste tarieven

Vanaf 1 februari 2024 gelden er aangepaste tarieven. De indexering bedraagt 3,5%. De nieuwe tarieven zijn hier te zien. Ook zijn er een aantal nieuwe diensten toegevoegd:

  • Er is onderscheid aangebracht tussen social media advertenties en social media video’s
  • Een nieuwe dienst voor E-tailers afbeeldingen is toegevoegd. Dit zijn de afbeeldingen die op de productpagina’s van retailers en/of eigen website worden getoond. Andere benamingen die wij ook voorbij horen komen zijn A+ content en USP’s.
  • Een nieuwe dienst voor podcasts is toegevoegd.

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →