Klant aan het woord

Klant aan het woord

Klant aan het woord

Bij de Keuringsraad hebben wij te maken met verschillende organisaties. Waar lopen onze klanten tegenaan? Waarom schakelen zij ons in? En wat willen zij delen? Deze keer spreken wij daarover met Dick van Leeuwen, medical advisor bij Bayer.

Hoe zou je de samenwerking met de Keuringsraad willen omschrijven?
Als heel goed! Gisteren hebben we toevallig nog ons jaarlijkse overleg gehad. Daarin bespreken we de lopende zaken en eventuele veranderingen en nieuwe regels.
 
En what’s new?
Vooral de regelgeving rondom medische hulpmiddelen is flink in beweging. Ook op het gebied van online communicatie verandert er veel. De tijden veranderen en daar is de regelgeving nog niet altijd op ingespeeld.
 
Waarom leg je alle uitingen voor aan de Keuringsraad?
Voldoen aan de claimswetgeving en ervoor zorgen dat onze uitingen kloppen is het hart van mijn werk, de kern van wat ik doe. Ik vind het ontzettend belangrijk om hier aandacht aan te besteden.
 
Heb jij de Keuringsraad wel nodig met jouw kennis en ervaring?
Ook al heb je nog zoveel ervaring: op een gegeven moment word je blind voor je eigen teksten. Het is goed dat een onafhankelijk orgaan die extra controle doet. En best bijzonder.
 
Wat maakt de werkwijze van de Keuringsraad dan zo bijzonder?
Door het principe van zelfregulering heb je als branche zelf de touwtjes in handen. Ik werk sinds enige tijd ook in België. Daar is het de overheid die gezondheidsreclame moet goedkeuren; een ambtenaar beoordeelt de teksten. Het grote nadeel daarvan is dat dat heel lang kan duren. Met zelfregeling gaat het veel sneller. Je kunt beter schakelen en bijvoorbeeld veel sneller inspelen op nieuwe wetgeving.
 
Moet je dat intern weleens uitleggen?
Ja zeker! Aan nieuwe brandmanagers bijvoorbeeld. Binnen onze organisatie ben ik een “in between”: tussen onze brandmanagers en de Keuringsraad in. Als ze vragen waarom de Keuringsraad zo belangrijk is, benadruk ik altijd dat onze producten direct effect hebben op de gezondheid van mensen. ‘We hebben het hier niet over apennootjes’, zeg ik weleens gekscherend. Iedereen vindt het normaal dat we bij Bayer medicijnen en zelfzorgmiddelen met de grootste zorg produceren. Dat gebeurt namelijk in beschermde atmosfeer, met mondkapje op en alles zo steriel mogelijk. Daar besteden we veel aandacht aan. Het zou heel raar zijn als je daarna onzorgvuldig met een product omgaat door geen aandacht te besteden aan de uitingen op de verpakking en in reclame. Het is je plicht als bedrijf om ook daar uiterst secuur mee om te gaan.
 
Zie je dat het weleens anders gaat?
Ja, helaas wel! Sommige op verkoop gerichte organisaties leggen hun teksten niet voor aan  de Keuringsraad en informeren de consument dus niet juist. Ze zien de Keuringsraad als een blok aan het been. Marketeers hebben vaak minder begrip voor de acties van de Keuringsraad dan mensen die uitingen voorleggen vanuit de regulatory affairs kant.
 
Ben je het weleens niet eens bent met uitspraken van de Keuringsraad?
In 9 van de 10 gevallen niet; dan kan ik me vinden in wat de Keuringsraad zegt. En als het niet zo is, gaan we met elkaar in gesprek en komen we er samen uit.
 
Wat als partijen zich niet aan de regels houden?
Je wilt een zogenaamd ‘level playing field’. Dat kan alleen als iedereen meedoet.  Er zijn veel bedrijven die dat niet doen en wel marktdeel innemen. Dat is best frustrerend. De Keuringsraad kan via monitoring bedrijven aanspreken, maar hun macht is beperkt.
 
Zou dat mogen veranderen wat jou betreft?
Ja, ik zou het goed vinden als de Keuringsraad sancties kan uitdelen. Dat zou de urgentie om alle uitingen voor te leggen groter maken. Ik ben ook voor lik op stuk beleid en een zwarte lijst, waarop bedrijven staan die zich niet aan de regels houden. Van mij mag het dus wel extremer, mag de Keuringsraad meer slagkracht krijgen en tools om bedrijven aan te pakken.
 
Is er tot slot nog iets dat je wilt meegeven?
Zonder Keuringsraad is gezondheidsreclame niet mogelijk. Laten we dat koesteren. En bedenk ook dat het je als fabrikant beschermt tegen aanvallen van concurrenten en van de overheid. Het voorleggen van je uitingen is dus ook een soort verzekering. Ik zou iedereen willen zeggen: neem je verantwoordelijkheid en leg je uitingen voor aan de Keuringsraad!
De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

Kruidvat is er als eerste drogisterij met een online webshop in geslaagd een toelatingsnummer voor haar website te krijgen van de Keuringsraad. En dat mag gevierd worden, want beide partijen hebben daar de afgelopen twee jaar veel werk voor verricht met een veelbelovend resultaat als gevolg. 

Lees verder
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →