Monitoring: Dít is wat er gebeurt na een melding

Monitoring: Dít is wat er gebeurt na een melding

Monitoring: Dít is wat er gebeurt na een melding

Toezicht houden, oftewel monitoring, is een belangrijke taak van de Keuringsraad. Het gaat dan vaak over reclame-uitingen die niet ter beoordeling zijn voorgelegd aan de Keuringsraad. Deze meldingen kregen we de afgelopen tijd en dit is hoe we erop hebben gereageerd.
 
Melding 1: 
Op een gezondheidswebsite van een afslankcoach/ orthomoleculair therapeut worden medische claims gebruikt om supplementen aan te prijzen.
 
Resultaat:
Na een schrijven van de Keuringsraad en nader overleg zijn de termen zijn verwijderd op de pagina’s waar supplementen worden aangeprezen.
 
Melding 2: 
Op de website van een drogisterijketen staat een niet toegestane afbeelding van een gezondheidsproduct afgebeeld.
 
Resultaat:
Na overleg is het correcte packshot staat op de website geplaatst.
 
Melding 3:
In een advertentie staat: ‘smering van de gewrichten’, maar dit wordt naar de mening van de melder   niet aan ingrediënten gekoppeld. Hetzelfde geldt voor ‘Hulp voor jouw gewrichten’. 
 
Resultaat:
De klacht is niet in behandeling genomen. De Keuringsraad vindt dat de claims binnen de kaders passen die voor gezondheidsproducten zijn toegestaan. Uit het artikel blijkt duidelijk welke specifieke ingrediënten de geclaimde invloed onderbouwen. 
 
Melding 4: 
De merknaam van een OTC geneesmiddel en verkrijgbaarheid wordt door artsen genoemd en gelinkt aan de firmanaam en de website.
 
Resultaat:
Het artikel in email dateert uit 2015. Na overleg besloten dat het anno 2019 niet meer loont om hierover aan te schrijven. In een nieuwsbericht is er geen sprake van een rechtstreekse link. 
 
Melding 5: 
Op de website van een fabrikant van gezondheidsproducten en geneesmiddelen staan gezondheidsproducten onder medische termen afgebeeld, zonder onderscheidende tekst  Ook de verplichte vermelding ontbreken.
 
Resultaat:
Verzoek gedaan om aanpassing. Naar aanleiding daarvan zijn opmerkingen doorgevoerd op de website.
  
Melding 6: 
Op de website van een fabrikant van gezondheidsproducten staan medische claims.
Resultaat:
Na overleg blijkt het product niet meer verkrijgbaar te zijn. Claim waar het om gaat is verwijderd.  
 
Melding 7:
Op de website van een fabrikant worden medische claims gebruikt voor CBD-olie.
Resultaat:
Naar aanleiding van deze melding heeft de Keuringsraad een brief verstuurd. Na overleg zijn de teksten ter beoordeling voorgelegd en aangepast. 
 
Melding 8:
In een advertentie claimt een fabrikant dat een crème verlichting geeft bij o.a. eczeem. 
Resultaat:
De klacht is niet in behandeling genomen. Het product is een medisch hulpmiddel en daarom is deze claim niet verboden.
 
 
 
 
 
De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

Kruidvat is er als eerste drogisterij met een online webshop in geslaagd een toelatingsnummer voor haar website te krijgen van de Keuringsraad. En dat mag gevierd worden, want beide partijen hebben daar de afgelopen twee jaar veel werk voor verricht met een veelbelovend resultaat als gevolg. 

Lees verder
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →