Nieuwe richtlijnen online vindbaarheid en adverteren

Nieuwe richtlijnen online vindbaarheid en adverteren

Nieuwe richtlijnen online vindbaarheid en adverteren

Als fabrikant wil je dat de informatie die je aanbiedt, online goed wordt gevonden door de doelgroep. Om dat te bereiken wil je hoog in de zoekresultaten van Google of andere zoekmachines verschijnen. Dat kun je doen door je website zo aantrekkelijk en interessant mogelijk voor Google en andere zoekmachines te maken of door online te adverteren. Als fabrikant ben je verantwoordelijk voor álle informatie die wordt gedeeld.
 
Search Engine Optimization (SEO) en Advertising (SEA)
Search Engine Optimization (SEO) is het optimaliseren van de vindbaarheid van je website door onder andere content te schrijven, die goed wordt gevonden door Google. Een andere manier om het bezoek op je website te bevorderen is te adverteren: Search Engine Advertising (SEA). Dat kan in Google zelf of via banners op andere veel bezochte websites. 
 
Zoekwoorden zijn claims
Bij Google Ads worden de zoekwoorden waarop je advertentie wordt getoond, beschouwd als claims voor je product. Die zoekwoorden moeten dus aan dezelfde voorwaarden voldoen als de claims in de advertentie. Als Google zelf die zoekwoorden genereert, moet je dus alle zoekwoorden, waarop je niet gevonden mag/wilt worden, uitsluiten. Het is dan beter om een lijst met zoekwoorden te gebruiken die zijn goedgekeurd. 
 
Metadata
Goed om te weten: als fabrikant ben je volledig verantwoordelijk voor alles wat je op je website publiceert; zowel voor de zichtbare informatie als voor de onzichtbare informatie, die door zoekmachines wordt gebruikt. Zoals de metadata. 
 
Richtlijn Online vindbaarheid en adverteren
Deze en andere regels omtrent online vindbaarheid en adverteren op internet zijn samengevat in een nieuwe richtlijn. Nieuw daarin is de norm voor de verplichte vermeldingen (link) in een banner; bij minder dan 75.000 pixels is de ruimte voor de verplichte vermeldingen zo gering dat de Keuringsraad toestaat deze – net als in AdWords – in te korten, mits de vermeldingen op de pagina (waarnaar de banner doorlinkt) wel volledig zichtbaar zijn.
 
Bekijk hier de richtlijn Online vindbaarheid en adverteren 
 
Bekijk ook de richtlijn online gezondheidscommunicatie 
 
 
De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

Kruidvat is er als eerste drogisterij met een online webshop in geslaagd een toelatingsnummer voor haar website te krijgen van de Keuringsraad. En dat mag gevierd worden, want beide partijen hebben daar de afgelopen twee jaar veel werk voor verricht met een veelbelovend resultaat als gevolg. 

Lees verder
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →