Overgangsperiode handelsmerken en merknamen bijna afgelopen

Overgangsperiode handelsmerken en merknamen bijna afgelopen

Overgangsperiode handelsmerken en merknamen bijna afgelopen

Op 19 januari 2022 loopt de overgangsperiode voor handelsmerken en merknamen voor voedingssupplementen af. Vanaf dan moeten deze allemaal aan de Claimsverordening voldoen. Wat betekent dit concreet? Als jouw handelsmerk of merknaam een gezondheids- of voedingsclaim bevat, mag deze alleen worden gebruikt voor producten die daadwerkelijk een voedings- of gezondheidsclaim kunnen dragen. Merknamen met bijvoorbeeld ‘health’ of ‘fit’ erin, kunnen alleen worden gebruikt voor producten waar ook een specifieke gezondheidsclaim voor een specifiek ingrediënt wordt gemaakt.
 
Bedrijfs- en handelsnamen
Deze regel geldt niet voor bedrijfs- en handelsnamen. Wij wijzen er echter op dat de Handelsnaamwet wel van toepassing is op bedrijfs- en handelsnamen. Artikel 5b van deze wet bepaalt dat het niet is toegestaan om een bedrijfs- of handelsnaam te voeren, die een onjuiste indruk geeft van de onder die naam gedreven onderneming, voor zover er sprake is van misleiding van het publiek. Daarvan kan sprake zijn wanneer de naam een gezondheidseffect suggereert, dat niet als gezondheidsclaim is toegestaan voor alle producten die onder de betreffende bedrijfs- of handelsnaam op de markt worden gebracht. De Keuringsraad zal dit per individueel geval bekijken. Goed om rekening mee te houden: hoe specifieker je bedrijfs- of handelsnaam, hoe specifieker de verwachtingen van de consument.
 
Tip: Moet je controleren of je handelsmerk of merknaam aan de Claimsverordening voldoet? Kijk dan ook meteen even naar je bedrijfs- of handelsnaam. Bij twijfel of behoefte aan advies staan wij uiteraard voor je klaar! 
 
Aangepaste Richtlijn Online Vindbaarheid en Adverteren

Aangepaste Richtlijn Online Vindbaarheid en Adverteren

Vanwege de toenemende mate van automatisering door Google en andere zoekmachines, al dan niet gevoerd door AI, was de Richtlijn Online Vindbaarheid en Adverteren toe aan een update. De nodige aanpassingen zijn in samenspraak met de branchevereniging en de NVWA tot stand gekomen.

Lees verder
De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

Kruidvat is er als eerste drogisterij met een online webshop in geslaagd een toelatingsnummer voor haar website te krijgen van de Keuringsraad. En dat mag gevierd worden, want beide partijen hebben daar de afgelopen twee jaar veel werk voor verricht met een veelbelovend resultaat als gevolg. 

Lees verder
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →