Uniforme disclaimer voor retailfolders

Uniforme disclaimer voor retailfolders

Uniforme disclaimer voor retailfolders

Bij de beoordeling van retailfolders zien wij vaak dat bij het vermelden van de verplichte disclaimers verwarring ontstaat. Een aantal verschillende disclaimers wordt namelijk regelmatig door elkaar gebruikt.

Uniforme disclaimer
De Keuringsraad heeft een uniforme disclaimer geformuleerd die voor gezondheidsproducten, geneesmiddelen en medische hulpmiddelen kan worden gebruikt:
“Lees voor het kopen de verpakking”
 
Deze disclaimer komt uitsluitend in plaats van:
 “Lees voor gebruik de bijsluiter, “Lees voor het kopen de informatie op de verpakking”, “Lees voor het kopen de aanwijzingen op de verpakking” en “Lees voor gebruik de gebruiksaanwijzing”.
 
Overige verplichte vermeldingen
De vermelding van de overige verplichte vermeldingen (zoals “werkzame stof”, “medisch hulpmiddel”, “homeopathisch geneesmiddel”) blijft ongewijzigd.
 
Let op:
De uniforme disclaimer geldt uitsluitend voor kleine vermeldingen in folders die door de retailers worden opgesteld. Voor uitingen die door fabrikanten worden opgesteld geldt deze uniforme disclaimer niet.
 
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
Aangepaste tarieven

Aangepaste tarieven

Vanaf 1 februari 2024 gelden er aangepaste tarieven. De indexering bedraagt 3,5%. De nieuwe tarieven zijn hier te zien. Ook zijn er een aantal nieuwe diensten toegevoegd:

  • Er is onderscheid aangebracht tussen social media advertenties en social media video’s
  • Een nieuwe dienst voor E-tailers afbeeldingen is toegevoegd. Dit zijn de afbeeldingen die op de productpagina’s van retailers en/of eigen website worden getoond. Andere benamingen die wij ook voorbij horen komen zijn A+ content en USP’s.
  • Een nieuwe dienst voor podcasts is toegevoegd.

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →