Wegwijs op onze nieuwe website

Wegwijs op onze nieuwe website

Wegwijs op onze nieuwe website

Eind vorig jaar hebben we onze nieuwe website gelanceerd. We krijgen veel enthousiaste reacties, maar ook vragen. Waar zijn bijvoorbeeld alle achtergronddocumenten te vinden, zoals handleidingen en richtlijnen? Waar staat de nieuwe codes? En hoe raadpleeg ik de Claims database? 

Ik wil de Keuringsraad inschakelen: klantportaal
Om een reclame-uiting aan ons voor te kunnen leggen, vragen we om je eerst in te schrijven. Wanneer je inschrijving is bevestigd ontvang je de inlogcode waarmee je kunt inloggen op ons klantportaal. Daarop kun je eenvoudig je aanvraag indienen.
 
Ik heb een vraag: vraag en antwoordplatform
Natuurlijk zijn we telefonisch bereikbaartijdens het telefonische spreekuur, op maandag tot en met vrijdag van 10.00 uur tot 12.00 uur. Veel vragen staan ook op ons vraag- en antwoordplatform. Hier vind je antwoorden op de meest gestelde vragen.
 
Ik ben op zoek naar informatie
Deze knop staat rechts onderaan op de homepage en is de route naar alle achtergrondinformatie. Je vindt er:
  1. De gedragscodes en basisdocumenten
Alle codes op een rij en documenten die veel worden gebruikt, zoals de Indicatieve lijst en de lijst met beautyclaims.
  1. Alle achtergronddocumenten
Hier staan alle overige (achtergrond)documenten, zoals de Bijzondere richtlijn keuringen  websites en Handleiding sociale media
  1. Alle achtergrondinformatie
Hier staat alle uitleg over onze werkwijze, maar ook over de achtergrond van de Claimsverordening en informatie over de CE-check.
 
Claims database
De Keuringsraad heeft in samenwerking met verschillende partijen (Neprofarm, NPN, FNLI) deze handige Claims database ontwikkeld met voorbeelden van wel en niet toegestane gezondheidsclaims per nutriënt. De Claims database is het eenvoudigst te raadplegen via het menu op de homepage.
 
Uitgelicht
Op de homepage staan de berichten die op dat moment actueel zijn. Onder het kopje ‘Uitgelicht’ vind je alle berichten. We versturen 4 tot 5 keer per jaar een nieuwsbrief. Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief. Wil je een nieuwtje met ons delen, of heb je een suggestie voor een onderwerp? We horen het graag.
De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

Kruidvat is er als eerste drogisterij met een online webshop in geslaagd een toelatingsnummer voor haar website te krijgen van de Keuringsraad. En dat mag gevierd worden, want beide partijen hebben daar de afgelopen twee jaar veel werk voor verricht met een veelbelovend resultaat als gevolg. 

Lees verder
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →