Deze claims over huid, haar en nagels zijn toegestaan

Deze claims over huid, haar en nagels zijn toegestaan

Deze claims over huid, haar en nagels zijn toegestaan

Sterke nagels, glanzend haar en een mooie huid? Veel producten beloven daarbij te helpen. Wat mag er precies op het etiket of in een andere reclame-uiting staan als het gaat om huid, haar en nagels? We maken een onderscheid tussen zogenaamde beautyclaims en gezondheidsclaims.

Beautyclaims
Beautyclaims vallen niet onder de Claimsverordening. Beautyclaims zijn claims die helemaal tot het uiterlijk beperkt blijven, er is dan geen sprake van een invloed op een lichaamsfunctie (een gunstig fysiologisch effect). Als wel sprake is van een dergelijk effect dan gaat het om een gezondheidsclaim, waarop de Claimsverordening van toepassing is.

De scheidslijn is dun, daarom heeft de Keuringsraad een lijst met beautyclaims gemaakt. Ook voor beautyclaims geldt uiteraard, net zoals voor alle beweringen in reclame uitgingen, dat deze onderbouwd moeten worden. 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Claims over het haar
Dit zijn voorbeelden van beautyclaims voor ‘haar’:
  • Mooi haar
  • Glanzend haar
  • Stevig haar
  • Dik haar
Er is echter ook een aantal gezondheidsclaims over ‘haar’ toegelaten. Goed om te weten: als je een gezondheidsclaim over het haar wilt maken, dan moet er biotine (vitamine B8), zink, seleen of koper in je product voorkomen. 

Dit zijn voorbeelden van gezondheidsclaims voor 'haar':
  • Draagt bij tot de instandhouding van normaal haar
  • Draagt bij aan het behoud van normaal haar
  • Draagt bij aan normale haargroei
  • Houdt je haar/haren sterk
  • Is goed voor je haren
  • Conditie van het haar
  • Voor het behoud van glanzend haar
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Claims over de nagels
Dit zijn voorbeelden van beautyclaims voor ‘nagels’:
  • Verzorging van nagels
  • Mooie nagels
Er zijn ook goedgekeurde gezondheidsclaims voor nagels. Alleen als er zink of seleen in je product zit, kun je deze gebruiken.
 
Dit zijn voorbeelden van gezondheidsclaims voor 'nagels':
  • Draagt bij aan het behoud van normale nagels
  • Is goed voor nagels                                                                                                   
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Claims over de huid
Dit zijn voorbeelden van beautyclaims voor ‘huid’:
  • Behoud van de normale structuur, elasticiteit en uiterlijk van de huid
  • Helpt de hydratatie van de huid
  • Behoudt te stevigheid van de huid
  • Behoud van een normale veerkracht van de huid
  • Anti-aging
  • Rimpels in relatie tot huid
Wil je gezondheidsclaims over de huid vermelden? Dan moet er Riboflavine (vitamine B2), niacine (vitamine B3), biotine (vitamine B8), vitamine C, jodium of zink in je product zitten. 

 Dit zijn voorbeelden van gezondheidsclaims voor 'huid':
  • Draagt bij tot de instandhouding van normale huid en slijmvliezen
  • Voor het behoud van een normale huid en slijmvliezen
  • Voor het behoud van normale structuur en functie van huid
  • Helpt bij de verzorging van de huid van binnenuit
  • Helpt bij het gezond houden van de huid
  • Helpt een normale huid in stand te houden
  • Helpt een normale huid te behouden/helpt bij het behoud van een normale huid
  • Is belangrijk voor de huid
  • Levert een bijdrage aan het behoud van een normale huid/draagt bij aan het behoud van een normale huid
  • Levert een bijdrage in het gezond houden van de huid
  • Ondersteunt de normale huid
  • Stimuleert het behoud van een normale huid
  • Ondersteunt het herstellend vermogen van de huid
  • Voedt de huid (van binnenuit)
  • Voor het behoud van een gezonde huid
  • Voor inwendige huidverzorging
Bekijk de andere  toegestaane alternatieve voorbeeldbewoordingen (o.a. voor vitamine C en koper) in de claimsdatabase.
 
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
Aangepaste tarieven

Aangepaste tarieven

Vanaf 1 februari 2024 gelden er aangepaste tarieven. De indexering bedraagt 3,5%. De nieuwe tarieven zijn hier te zien. Ook zijn er een aantal nieuwe diensten toegevoegd:

  • Er is onderscheid aangebracht tussen social media advertenties en social media video’s
  • Een nieuwe dienst voor E-tailers afbeeldingen is toegevoegd. Dit zijn de afbeeldingen die op de productpagina’s van retailers en/of eigen website worden getoond. Andere benamingen die wij ook voorbij horen komen zijn A+ content en USP’s.
  • Een nieuwe dienst voor podcasts is toegevoegd.

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →