Mededelingen over artikel 6 CAG/CPMH en onze tarieven

Mededelingen over artikel 6 CAG/CPMH en onze tarieven

Mededelingen over artikel 6 CAG/CPMH en onze tarieven

In 2022 wordt artikel 6 CAG/CPMH aangepast. Onze tarieven blijven komend jaar gelijk met uitzondering van de CE-check. 

Aanpassing Artikel 6 CAG/CPMH 

In 2022 vindt een aanpassing van artikel 6 CAG/CPMH plaats. De huidige tekst ‘6. Reclame mag niet in strijd zijn met de informatie op de verpakking, etiket  en in de bijgesloten gebruiksaanwijzing.’ wordt aangevuld met ‘De verpakking, etiket en gebruiksaanwijzing dienen eerst te zijn voorzien van toelatingsnummer, alvorens reclame met gezondheids- en/of voedingsclaims voor het product kan worden toegelaten.’
 
Deze aanpassing is nodig, omdat wij geen reclame-uitingen kunnen beoordelen als wij niet eerst de verpakkingsteksten zelf hebben beoordeeld. Voor het maken van claims is het namelijk van belang om te weten wat er in een product zit, in welke dosering en welke claims daarop worden gemaakt. Om adverteerders de gelegenheid te geven hun verpakkingen te laten beoordelen, treedt dit artikel per 1 april 2022 in werking. 

Aanpassing tarieven

De tarieven worden per 2022 niet verhoogd of geïndexeerd. Uitzondering hierop is het tarief voor een CE-Check. Aanpassing van dit tarief is noodzakelijk vanwege de nieuwe wetgeving. Per 1 januari 2022 is het tarief voor de CE-Check € 1.075,- exclusief BTW en exclusief eventuele korting. 
 

De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

Kruidvat is er als eerste drogisterij met een online webshop in geslaagd een toelatingsnummer voor haar website te krijgen van de Keuringsraad. En dat mag gevierd worden, want beide partijen hebben daar de afgelopen twee jaar veel werk voor verricht met een veelbelovend resultaat als gevolg. 

Lees verder
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →