Zijn reviews van consumenten reclame? 

Zijn reviews van consumenten reclame? 

Zijn reviews van consumenten reclame? 

‘Kunnen reviews van consumenten worden gezien als reclame? Het is tenslotte hun eigen mening?’ Deze vraag krijgen wij regelmatig. Het lijkt heel logisch dat een mening geen reclame is. Toch zeggen de uitspraken over reviews iets anders. 
 
Uitspraak in Denemarken
Een eerste uitspraak van een rechter die zich boog over de vraag of een boodschap van een onafhankelijke derde aan te merken is als reclame, betrof een item van een Deense journalist. Op zijn website verklaarde hij dat het product Hyben Total rozenbottelpoeder bevatte, dat bij verschillende vormen van jicht of artrose pijnstillend zou werken. De journalist werd strafrechtelijke vervolgd in Denemarken, omdat zijn mening werd gezien als reclame in strijd met de Deense geneesmiddelenwet. De Europese rechter gaf aan dat verspreiding van informatie over een geneesmiddel door een derde, met name over de therapeutische of profylactische werking ervan, kan worden aangemerkt als reclame. Dit is zelfs zo als deze derde op eigen initiatief handelt en feitelijk en rechtens volledig onafhankelijk is van de fabrikant of de verkoper van dat geneesmiddel. Kortom: een uiting van een onafhankelijke derde kan wel degelijk als reclame worden gezien. 
 
Hoe zit het dan met reviews? 
Online reviews en reacties van consumenten bij specifieke producten kunnen een belangrijke rol spelen bij het aankoopbesluit van een consument. Deze reviews worden dan gebruikt als (onderdeel van) reclame en daarom moeten de regels worden nageleefd. Daarnaast geldt dat online reviews geloofwaardig, betrouwbaar en transparant moeten zijn. Hierover heeft de Reclame Code Commissie zich uitgelaten.
 
Vrijheid van meningsuiting
Terugkomend op de vraag: kunnen reviews worden gezien als reclame? Of is het vrijheid van meningsuiting? Gezien de uitspraken kunnen we concluderen dat reviews meestal reclame zijn. Maar of het dan ook misleidende reclame is? Dat zal per review moeten worden bekeken. 
 
 
Bronnen:
https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX%3A62007CJ0421%3ANL%3AHTML
https://www.reclamecode.nl/news/rol-reclame-code-commissie-bij-vaststellen-transparantie-en-betrouwbaarheid-online-reviews/
https://www.reclamecode.nl/uitspraken/drogisterij/gezondheid-2011-00908/64834/
https://www.reclamecode.nl/uitspraken/reviews/persoonlijke-verzorging-en-uiterlijk-2019-00758/262373/
 
 
 
De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

Kruidvat is er als eerste drogisterij met een online webshop in geslaagd een toelatingsnummer voor haar website te krijgen van de Keuringsraad. En dat mag gevierd worden, want beide partijen hebben daar de afgelopen twee jaar veel werk voor verricht met een veelbelovend resultaat als gevolg. 

Lees verder
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →