De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

Kruidvat is er als eerste drogisterij met een online webshop in geslaagd een toelatingsnummer voor haar website te krijgen van de Keuringsraad. En dat mag gevierd worden, want beide partijen hebben daar de afgelopen twee jaar veel werk voor verricht met een veelbelovend resultaat als gevolg. 

Het speelt in het voordeel van Kruidvat dat zij producten verkoopt die veelal bekend zijn bij de Keuringsraad. Het is daarmee al gekend welke informatie er over deze gezondheidsproducten, medische hulpmiddelen en geneesmiddelen gecommuniceerd mag en moet worden op bijvoorbeeld productpagina’s.  

Maar, de website van Kruidvat omvat meer dan alleen productpagina’s. Kruidvat wil haar online bezoekers ook graag op andere plekken informeren en wegwijs maken binnen het assortiment. Het gaat om een heleboel tekst - van blogs tot categorieteksten – een leuke uitdaging voor beide partijen. Naast een algemene screening en steekproeven, heeft de Keuringsraad op verzoek van Kruidvat dan ook vrijwel al deze extra teksten getoetst aan de relevante codes en toegelaten.  

Content is king 

Op menig marketingafdeling komt het vaak genoeg voorbij: “content is king”. Het (blijven) creëren van content is enorm belangrijk voor online spelers en Kruidvat zal na de toelating van de website dan ook niet stoppen met schrijven. Zij heeft aan de Keuringsraad voldoende kunnen laten zien dat ze in staat is dit op een verantwoorde manier te doen, onder meer door workshops te volgen bij de Keuringsraad en een intern compliance team op te zetten. Bij twijfel is voorleggen aan de Keuringsraad nog altijd mogelijk en de Keuringsraad zelf zal het komende jaar maandelijkse steekproeven uitvoeren om de vinger aan de pols te houden.  

Wel de eerste, niet de laatste 

Een webshop van dit formaat met een toelatingsnummer is nu nog uniek, maar de Keuringsraad doet er samen met de branche alles aan om in de toekomst ook andere webshops van drogisten van een toelatingsnummer te voorzien. Met het toelatingsnummer laat Kruidvat nu zichtbaar zien haar verantwoordelijkheid te nemen, een belangrijk principe binnen de zelfregulering. De volgende samenwerkingen zijn al opgezet tussen de Keuringsraad en andere partijen die hier ook graag aan willen voldoen.  

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
Dit is waar de Keuringsraad voor staat

Dit is waar de Keuringsraad voor staat

Reclame voor geneesmiddelen, medische zelfzorg hulpmiddelen en gezondheidsproducten is toegestaan, maar vergt duidelijke regelgeving. De Keuringsraad ziet toe op naleving van die regels.

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →