De Keuringsraad is specialist op het gebied van gezondheidsreclame. - Keuringsraad
Keuringsraad Nieuwsbrief
Klik hier voor de online versie als de nieuwsbrief niet goed zichtbaar is
Nieuwsbrief 4, 2020

Inhoudsopgave

De Keuringsraad in het TV-programma Radar
Richtlijn Online Gezondheidsinformatie
Bestuurslid aan het woord: Saskia Geurts
Goedgekeurde claims over de weerstand
Nieuwe voorwaarden rondom de term ‘hooggedoseerd’
Twee opvallende uitspraken van de Reclame Code Commissie

De Keuringsraad in het TV-programma Radar

Het TV-programma Radar checkt verschillende producten. Deze keer nam presentator Fons Hendriks dropsiroop onder de loep. Op de verpakking staat dat dit goed is voor de keel, met bij de claims over zoethoutwortel een asteriks, een sterretje. Waar staat dat precies voor? 

Lees verder
 

Richtlijn Online Gezondheidsinformatie

Recentelijk heeft het adverterend bedrijfsleven, verenigd in de NPN, het CBD en Neprofarm, een richtlijn voor Online Gezondheidscommunicatie opgesteld. Reclame is aan strikte regels gebonden. Niet-productgerelateerde informatie is geen reclame voor een product en valt onder de vrijheid van meningsuiting. Onder bedrijfs- of merknaam mag ook informatie worden verschaft, maar dat mag niet leiden tot ontoelaatbare reclame voor specifieke producten.

Lees verder
 

Bestuurslid aan het woord: Saskia Geurts

Wij spreken met Saskia Geurts, directeur van brancheorganisatie NPN (Natuur- en Gezondheidsproducten Nederland) over de supplementenbranche, gezondheidsreclame én over hoe belangrijk zelfregulering is.

Lees verder
 

Goedgekeurde claims over de weerstand

In de media verschenen de afgelopen tijd regelmatig berichten over de invloed van voedingssupplementen het immuunsysteem oftewel de weerstand. Goed om eens op een rij te zetten wat je hierover wel en niet mag claimen.

Lees verder
 

Nieuwe voorwaarden rondom de term ‘hooggedoseerd’

Het adverterend bedrijfsleven (verenigd in de NPN, het CBD en Neprofarm heeft naast het opstellen van de richtlijn online gezondheidsinformatie ook de voorwaarde voor het gebruik van de term verruimd in vergelijking met en krachtig.

Lees verder
 

Twee opvallende uitspraken van de Reclame Code Commissie

De Reclame Code Commissie / het College van Beroep heeft de volgende uitspraken gedaan op het gebied van onze Codes. Een uitspraak gaat over resveratrol en de andere over een TV-commercial wondzalf.

Lees verder
 
 

Buitenveldertselaan 106 1081 AB Amsterdam

Tel (020) 408 06 86 | keuringsraad@koagkag.nl | www.keuringsraad.nl

Uitschrijven