De Keuringsraad is specialist op het gebied van gezondheidsreclame. - Keuringsraad
Keuringsraad Nieuwsbrief
Klik hier voor de online versie als de nieuwsbrief niet goed zichtbaar is
Nummer 4, 2021

Inhoudsopgave

Overgangsperiode handelsmerken en merknamen bijna afgelopen
Nieuw stappenplan Richtlijn Online Gezondheidsreclame
Interview met Clarinca van Assen, codespecialist bij CGR
Mededelingen over artikel 6 CAG/CPMH en onze tarieven
Monitoring tot eind november
Uitspraken Reclame Code Commissie
Fijne feestdagen en een gezond 2022

Overgangsperiode handelsmerken en merknamen bijna afgelopen

Op 19 januari 2022 loopt de overgangsperiode voor handelsmerken en merknamen voor voedingssupplementen af. Vanaf dan moeten deze allemaal aan de Claimsverordening voldoen. Wat betekent dit concreet? Als jouw handelsmerk of merknaam een gezondheids- of voedingsclaim bevat, mag deze alleen worden gebruikt voor producten die daadwerkelijk een voedings- of gezondheidsclaim kunnen dragen. Merknamen met bijvoorbeeld erin, kunnen alleen worden gebruikt voor producten waar ook een specifieke gezondheidsclaim voor een specifiek ingrediënt wordt gemaakt.

Lees verder
 

Nieuw stappenplan Richtlijn Online Gezondheidsreclame

In oktober 2020 informeerden wij u over de Richtlijn Online Gezondheidsinformatie. Hierover kregen wij behoorlijk wat vragen. Om je te helpen ontwikkelden wij het Stappenplan Richtlijn Online Gezondheidsreclame. Wil je informatie verstrekken over producten of ingrediënten, dan zie je in het stappenplan wat de mogelijkheden zijn.

Lees verder
 

Interview met Clarinca van Assen, codespecialist bij CGR

Stichting CGR (Code Geneesmiddelen Reclame) is opgericht in 1998 en heeft als doel om geneesmiddelenreclame gericht op beroepsbeoefenaren in goede banen te leiden door middel van zelfregulering. Het loket van Stichting CGR is ondergebracht bij de Keuringsraad. Wij spreken met codespecialist Clarinca van Assen.

Lees verder
 

Mededelingen over artikel 6 CAG/CPMH en onze tarieven

In 2022 wordt artikel 6 CAG/CPMH aangepast. Onze tarieven blijven komend jaar gelijk met uitzondering van de CE-check.

Lees verder
 

Monitoring tot eind november

De Keuringsraad heeft als hoofdtaak het beoordelen van reclame-uitingen, die zijn voorgelegd door haar klanten. Daarnaast is monitoring een van de vaste taken van de Keuringsraad. Monitoring is het proactief toezien op naleving van de regels. Het gaat over reclame-uitingen die niet ter beoordeling zijn voorgelegd aan de Keuringsraad.

Lees verder
 

Uitspraken Reclame Code Commissie

In deze rubriek bespreken we opvallende uitspraken van de Reclame Code Commissie.

Lees verder
 

Fijne feestdagen en een gezond 2022

2021 was opnieuw een veelbewogen jaar, waarin gezondheid een belangrijk thema was. Dit zagen wij ook terug in alle aanvragen en beoordelingen. Wij zetten ons in om deze zo goed mogelijk te behandelen, zodat wij samen  gezondheidsreclame scherp kunnen houden.

Lees verder
 
 

Buitenveldertselaan 106 1081 AB Amsterdam

Tel (020) 408 06 86 | keuringsraad@koagkag.nl | www.keuringsraad.nl

Uitschrijven