In een recente uitspraak heeft de rechter bepaald dat een categorieaanduiding kan worden gezien als een claim. Het plaatsen van een levensmiddel (ook voedingssupplementen) onder een categorie "Speciaal voor Spieren & Gewrichten" is meer dan alleen een navigatie hulpmiddel op websites.
Volgens de Code Publieksreclame Medische Hulpmiddelen (CPMH) moet je verplicht “medisch hulpmiddel” vermelden op verpakkingsmaterialen en in reclame van een medisch hulpmiddel. Goed nieuws: op verpakkingsmaterialen mag dit nu ook door het MD symbool af te beelden.
Enige tijd geleden kwam onze directeur Janine Galjaard aan woord in het online programma Pointer Checkt. In deze aflevering ging zij met Tiktok factcheker Marieke in gesprek over het gebruik van vitaminesupplementen aan de hand van vitaminetesten.
Het Europese Hof heeft naar aanleiding van een vraag van een andere lidstaat een uitspraak gedaan over de wijze van prijsvermeldingen in publieksreclame voor zelfzorggeneesmiddelen.
De indicatieve lijst voor uitwendige gezondheidsproducten geeft weer welke claims wel en niet toegestaan zijn voor gezondheidsproducten die uitwendig gebruikt worden. Deze lijst wordt soms aangevuld.
Adverteerders voor medische hulpmiddelen willen in hun reclame-uitingen behalve de therapeutische toepassingen soms ook vermelden waar dat in praktijk op neerkomt, zoals welk percentage van de gebruikers in welke mate en/of binnen welk tijdsbestek een positief effect ervaart. Lees hier waarom dat is en wat de richtlijn precies inhoudt.