Home

Claims over vermoeidheid en moeheid

De dagen worden weer korter. Je bent eerder moe. Welke claims zijn toegestaan als het gaat om moeheid en vermoeidheid? Wij zetten ze voor je op een rij!

Lees verder

De Keuringsraad in tv-programma De Monitor

In tv-programma De Monitor onderzocht Teun van de Keuken het nut en de noodzaak van voedingssupplementen en de claims die worden gebruikt over de effecten ervan. Janine Galjaard, directeur van de Keuringsraad, legt uit hoe het zit met claims en vertelt welke wel en niet gebruikt mogen worden.

Lees verder

Klant aan het woord

Bij de Keuringsraad hebben wij te maken met verschillende organisaties. Waar lopen onze klanten tegenaan? Waarom schakelen zij ons in? En wat willen zij delen? Deze keer spreken wij daarover met Dick van Leeuwen, medical advisor bij Bayer.

Lees verder

Monitoring: actie van de Keuringsraad

In de afgelopen drie maanden kwamen er 41 meldingen binnen bij de Keuringsraad. De meeste meldingen gingen over websites en over medische of ontoelaatbare claims voor voedingssupplementen. Zoals gebruikelijk lichten wij er een paar uit.
 

Lees verder

Uitspraken Reclame Code Commissie

In de afgelopen periode deed het College van Beroep van de Reclame Code Commissie drie uitspraken naar aanleiding van klachten die de Keuringsraad indiende. Wij leggen uit waar het precies om ging, wat de verdediging was en tot welke uitspraak de commissie is gekomen.

Lees verder

Ik wil de Keuringsraad inschakelen

Direct naar inschrijven of Klantportaal

Ik ben op zoek naar informatie

Direct naar codes en andere basisdocumenten

Welkom bij de Keuringsraad

De Keuringsraad is specialist op het gebied van gezondheidsreclame. We beoordelen reclame-uitingen, houden toezicht en geven advies. Onze basis is zelfregulering. We werken nauw samen met de overheid: als de Keuringsraad een reclame-uiting heeft goedgekeurd, weet je zeker dat deze voldoet aan de wet- en regelgeving.

Geneesmiddelen In Nederland mag je publieksreclame maken voor geneesmiddelen. Het moet dan wel gaan om vrij verkrijgbare geneesmiddelen en niet om receptgeneesmiddelen. En er zijn natuurlijk regels waaraan adverteerders zich moeten houden. Lees verder
of ga direct naar de code.
 
 

 

Gezondheidsproducten Gezondheidsproducten vallen in een speciale categorie producten. Hieronder vallen voedingssupplementen en uitwendig te gebruiken gezondheidsproducten. Als je voor voedingssupplementen een effect wilt claimen in een reclame-uiting geldt de claimsverordening als basis. Lees verder 
of ga direct naar de code.
 
 

Medische hulpmiddelen Sommige medische zelfzorghulpmiddelen vertonen een grote gelijkenis met geneesmiddelen. Dit is de categorie die onder de Code voor Publieksreclame Medische (zelfzorg) Hulpmiddelen (CPMH) valt.  Lees verder,  bekijk direct naar de code of ga naar de CE-Check.
 
 

Copyright: © alle rechten voorbehouden door Keuringsraad, KOAG/KAG