Home

Medewerker aan het woord

Barbara Polychronakis is één van onze specialisten Gezondheidsreclame bij de Keuringsraad. In dit interview vertelt zij meer over de veranderingen in de werkwijze van de Keuringsraad tijdens de coronaperiode. 
 
 

Lees verder

Zijn reviews van consumenten reclame?

‘Kunnen reviews van consumenten worden gezien als reclame? Het is tenslotte hun eigen mening?’ Deze vraag krijgen wij regelmatig. Het lijkt heel logisch dat een mening geen reclame is. Toch zeggen de uitspraken over reviews iets anders. 

 

Lees verder

Nieuw! Stappenplan bij ‘on hold’ claims

Sinds 2012 is de Claimsverordening van kracht. Dit is een Europese Verordening met betrekking tot claims voor levensmiddelen. Voor botanicals moet nog een autorisatieslag worden gemaakt. De ‘on hold’ claims met een negatieve EFSA beoordeling kunnen voorlopig nog worden gebruikt, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. De Keuringsraad maakte een stappenplan om te beoordelen of een gezondheidsclaim voor botanicals kan worden gebruikt.

Lees verder

Claims over glucosamine, chondroïtine en MSM mogen niet!

De NVWA heeft verschillende bedrijven op de vingers getikt. Zij deden uitingen over de stoffen glucosamine, chondroïtine en/of MSM (methylsulfonylmethaan). Voor deze ingrediënten is geen enkele gezondheidsclaim toegestaan.

Lees verder

In de media: Keuringsraad aan het woord over etherische oliën

Etherische oliën zijn steeds populairder en worden voor van alles gebruikt. Vanwege de aangename geur, als huidproduct of als capsule die je inneemt. Online-verkopers beweren, tegen de regels in, dat ze ook werken bij ernstige ziekten. Janine Galjaard van de Keuringsraad legt uit dat de definitie van reclame heel breed is. Als je het product ook verkoopt dan ben je verantwooordelijk voor de uitspraken die je erover doet.

Lees verder

Waarschuwing voor tien bedrijven die melatoninehoudende producten verhandelen

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft begin juni een schriftelijke waarschuwing gegeven aan tien bedrijven die melatoninehoudende voedingssupplementen verhandelen. Volgens de IGJ zijn deze producten geneesmiddelen. 
 

Lees verder

Monitoring: 72 meldingen

In het 1e half jaar hebben we 72 monitoringsmeldingen ontvangen en in behandeling genomen. Het overgrote deel betreft meldingen over voedingssupplementen en gezondheidsproducten. Het gaat dan vooral om medische claims en ontoelaatbare gezondheidsclaims. Een kleine 60 meldingen zijn inmiddels afgerond. Dat houdt in dat de uiting is aangepast of teruggetrokken. 

Lees verder

Ik wil de Keuringsraad inschakelen

Direct naar inschrijven of Klantportaal

Ik ben op zoek naar informatie

Direct naar codes en andere basisdocumenten

Welkom bij de Keuringsraad

De Keuringsraad is specialist op het gebied van gezondheidsreclame. We beoordelen reclame-uitingen, houden toezicht en geven advies. Onze basis is zelfregulering. We werken nauw samen met de overheid: als de Keuringsraad een reclame-uiting heeft goedgekeurd, weet je zeker dat deze voldoet aan de wet- en regelgeving.

Geneesmiddelen In Nederland mag je publieksreclame maken voor geneesmiddelen. Het moet dan wel gaan om vrij verkrijgbare geneesmiddelen en niet om receptgeneesmiddelen. En er zijn natuurlijk regels waaraan adverteerders zich moeten houden. Lees verder
of ga direct naar de code.
 
 

 

Gezondheidsproducten Gezondheidsproducten vallen in een speciale categorie producten. Hieronder vallen voedingssupplementen en uitwendig te gebruiken gezondheidsproducten. Als je voor voedingssupplementen een effect wilt claimen in een reclame-uiting geldt de claimsverordening als basis. Lees verder 
of ga direct naar de code.
 
 

Medische hulpmiddelen Sommige medische zelfzorghulpmiddelen vertonen een grote gelijkenis met geneesmiddelen. Dit is de categorie die onder de Code voor Publieksreclame Medische (zelfzorg) Hulpmiddelen (CPMH) valt.  Lees verder,  bekijk direct naar de code of ga naar de CE-Check.
 
 

Copyright: © alle rechten voorbehouden door Keuringsraad, KOAG/KAG