Claims over glucosamine, chondroïtine en MSM mogen niet!

Claims over glucosamine, chondroïtine en MSM mogen niet!

Claims over glucosamine, chondroïtine en MSM mogen niet!

Claims op het etiket
Volgens de claimsverordening zijn alleen gezondheidsclaims toegestaan die wetenschappelijk onderbouwd en begrijpelijk voor de consument zijn.
De EFSA (Europese voedsel- en warenautoriteit) adviseert over de wetenschappelijke onderbouwing, waarop een claim is gebaseerd. De Europese Commissie beslist vervolgens of een gezondheidsclaim wordt goedgekeurd. Claims over glucosamine, chondroïtine en/of MSM zijn niet toegestaan. Kijk in onze database om te zien welke claims wel zijn toegestaan.

Indirecte claims
Vermeldingen zoals dat glucosamine, chondroïtine en/of MSM een bestanddeel zijn van het kraakbeen, het bindweefsel, de gewrichten of de botten zijn niet toegestaan. Hiermee wordt indirect de suggestie gewekt dat deze ingrediënten een werking hebben. Ook glucosamine-, chondroïtine- en MSM-supplementen onder een categorie spieren en/of gewrichten vermelden, is een claim en dus niet toegestaan. 
Andere voorbeelden van niet-toegestane claims zijn: 
  • ‘wordt in het kraakbeen aangemaakt’
  • ‘komen van nature voor in de gewrichten/weefsels van het lichaam’
  • ‘treffen we in het lichaam van nature vooral aan in bindweefsel, bloedvaten, bot en kraakbeen’
  • ‘belangrijke bouwsteen’
  • ‘bindmiddel’
  • ‘bescherming bij veroudering’
 Ook de claim ‘goed opneembaar’ is voor glucosamine, chondroïtine en/of MSM niet toegestaan.  
 
Zo voorkom je een boete
Als je twijfelt over correct gebruik van een gezondheidsclaim, neem dan vooral contact met ons op. Wij denken graag met je mee over wat wél kan en je voorkomt een boete van de NVWA!

 
 
Aangepaste tarieven

Aangepaste tarieven

Vanaf 1 februari 2024 gelden er aangepaste tarieven. De indexering bedraagt 3,5%. De nieuwe tarieven zijn hier te zien. Ook zijn er een aantal nieuwe diensten toegevoegd:

  • Er is onderscheid aangebracht tussen social media advertenties en social media video’s
  • Een nieuwe dienst voor E-tailers afbeeldingen is toegevoegd. Dit zijn de afbeeldingen die op de productpagina’s van retailers en/of eigen website worden getoond. Andere benamingen die wij ook voorbij horen komen zijn A+ content en USP’s.
  • Een nieuwe dienst voor podcasts is toegevoegd.

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
Dit is waar de Keuringsraad voor staat

Dit is waar de Keuringsraad voor staat

Reclame voor geneesmiddelen, medische zelfzorg hulpmiddelen en gezondheidsproducten is toegestaan, maar vergt duidelijke regelgeving. De Keuringsraad ziet toe op naleving van die regels.

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →