Claims over vermoeidheid en moeheid

Claims over vermoeidheid en moeheid

Claims over vermoeidheid en moeheid

De dagen worden weer korter. Je bent eerder moe. Welke claims zijn toegestaan als het gaat om moeheid en vermoeidheid? Wij zetten ze voor je op een rij!
 
Goedgekeurde bewoording
De goedgekeurde bewoording is: ‘draagt bij tot de vermindering van vermoeidheid en moeheid’. Voorwaarde voor deze claim is wel dat het betreffende ingrediënt ten minste 15% van de ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) bevat.
 
Vitamines en mineralen
Dit geldt voor onderstaande vitamines en mineralen:
  • Deze zes B-vitamines (vitamine B2, B3, B5, B6, B11 en B12)
  • Vitamine C
  • IJzer
  • Magnesium
 
Claims die wel mogen
Dit zijn voorbeelden van claims die gebruikt mogen worden. Het zijn zogenaamde alternatieve bewoordingen:
  • heeft een gunstige invloed op de vermindering van vermoeidheid en moeheid
  • helpt bij vermoeidheid/moeheid
  • helpt om vermoeidheid en moeheid te verminderen
  • is goed bij vermoeidheid en moeheid
  • ondersteunt de vermindering van vermoeidheid en moeheid
  • bij futloosheid
  • bij moeheid
  • bij vermoeidheid
  • draagt bij aan extra energie bij vermoeidheid/moeheid
  • kan het gebrek aan energie helpen verminderen
  • wordt opnieuw fit, draagt bij aan fitheid
Claims die niet mogen
Deze claims zijn niet toegestaan.
  • Bij een tekort aan X treedt vermoeidheid en moeheid op
  • geneest vermoeidheid en moeheid
  • helpt bij vermoeide spieren bij training/sport(-prestatie)
  • helpt prestaties te verbeteren
  • vermindert vermoeidheid/moeheid
  • voorkomt vermoeidheid en moeheid
  • bestrijdt vermoeidheid
  • bij (voorjaars)moeheid
Claimsdatabase
Wil je precies weten welke claims zijn toegestaan voor een specifiek ingrediënt? Check het in onze claimsdatabase.
 
 
Aangepaste Richtlijn Online Vindbaarheid en Adverteren

Aangepaste Richtlijn Online Vindbaarheid en Adverteren

Vanwege de toenemende mate van automatisering door Google en andere zoekmachines, al dan niet gevoerd door AI, was de Richtlijn Online Vindbaarheid en Adverteren toe aan een update. De nodige aanpassingen zijn in samenspraak met de branchevereniging en de NVWA tot stand gekomen.

Lees verder
De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

Kruidvat is er als eerste drogisterij met een online webshop in geslaagd een toelatingsnummer voor haar website te krijgen van de Keuringsraad. En dat mag gevierd worden, want beide partijen hebben daar de afgelopen twee jaar veel werk voor verricht met een veelbelovend resultaat als gevolg. 

Lees verder
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →