Een categorieaanduiding op websites kan een claim zijn

Een categorieaanduiding op websites kan een claim zijn

Een categorieaanduiding op websites kan een claim zijn

In een recente uitspraak heeft de rechter bepaald dat een categorieaanduiding kan worden gezien als een claim. Het plaatsen van een levensmiddel (ook voedingssupplementen) onder een categorie "Speciaal voor Spieren & Gewrichten" is meer dan alleen een navigatie hulpmiddel op websites.

Spieren & gewrichten
In deze specifieke zaak zocht een inspecteur van de NVWA online naar ‘spieren en gewrichten’ en kwam terecht op een pagina met een overzicht van producten die glucosamine en/of chondroïtine bevatten. Er zijn geen toegelaten of ‘on hold’ gezondheidsclaims voor glucosamine en chondroïtine in relatie tot spieren en gewrichten. Door op deze manier te zoeken en terecht te komen op een pagina met producten met glucosamine en/of chondroïtine wordt de indruk gewekt dat er en verband is tussen het levensmiddel of een bestanddeel daarvan en de gezondheid. Aldus de NVWA. 
 
Dit wordt door de rechter beaamd: met het plaatsen van het levensmiddel onder de categorie Spieren & Gewrichten op de website kan bij de normaal geïnformeerde en redelijk oplettende en bedachtzame consument de indruk worden gewekt dat er een verband bestaat tussen de bestanddelen glucosamine en chondroïtine en de gezondheid. Die indruk is in dit specifieke geval sterker  door de toevoeging “Speciaal voor” aan de categorie, waarmee impliciet de indruk wordt gewekt dat er een verband bestaat tussen deze levensmiddelencategorie en de gezondheid. Daarmee is voldaan aan de definitie van een gezondheidsclaim.
 
Dit heeft geleid tot een boete van € 1050.
 
Bekijk de uitspraak
 
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
Aangepaste tarieven

Aangepaste tarieven

Vanaf 1 februari 2024 gelden er aangepaste tarieven. De indexering bedraagt 3,5%. De nieuwe tarieven zijn hier te zien. Ook zijn er een aantal nieuwe diensten toegevoegd:

  • Er is onderscheid aangebracht tussen social media advertenties en social media video’s
  • Een nieuwe dienst voor E-tailers afbeeldingen is toegevoegd. Dit zijn de afbeeldingen die op de productpagina’s van retailers en/of eigen website worden getoond. Andere benamingen die wij ook voorbij horen komen zijn A+ content en USP’s.
  • Een nieuwe dienst voor podcasts is toegevoegd.

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →