Extra forte, krachtig of sterk

Extra forte, krachtig of sterk

Extra forte, krachtig of sterk

We zien claims, zoals 'krachtig', 'forte' en 'hooggedoseerd', regelmatig voorbij komen. Het zijn feitelijk allemaal synoniemen voor 'rijk aan'. Die claims zijn alleen toegestaan voor vitamines en mineralen als er tenminste 30% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) of referentie inname (RI) per dagdosering in een gezondheidsproduct zit.

Voor andere nutriënten geldt dat het product 30% hoger gedoseerd moet zijn dan een product binnen het eigen assortiment of een reeks concurrerende producten. De toevoegingen ‘krachtig’ en ‘forte’ kunnen uitsluitend worden gebruikt indien er een directe relatie is met de ingrediënten waarvoor ze aan deze gebruiksvoorwaarde voldoen.

 
Alle suggereren een werking en mogen daarom uitsluitend voor ingrediënten met geautoriseerde en ‘on hold’ claims gebezigd worden. Bovendien mogen ze niet gekoppeld worden aan een claim.
 
Extra forte
Let op: De claim ‘extra forte’ (en 'extra sterk') is geen synoniem voor een toegestane voedingsclaim en mag dus niet.
 
Bestaande productnamen met 'extra forte' mogen nog tot 1 januari 2020 in reclame-uitingen gebruikt blijven worden en de verpakkingen dienen overeenkomstig artikel 28, lid 2 van de Claimsverordening uiterlijk 19 januari 2022 uitgeleverd zijn. Voor nieuwe productnamen met claims 'extra forte' geldt dat dit niet meer mag.
De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

Kruidvat is er als eerste drogisterij met een online webshop in geslaagd een toelatingsnummer voor haar website te krijgen van de Keuringsraad. En dat mag gevierd worden, want beide partijen hebben daar de afgelopen twee jaar veel werk voor verricht met een veelbelovend resultaat als gevolg. 

Lees verder
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →