Influencermarketing en gezondheidsclaims

 Influencermarketing en gezondheidsclaims

Influencermarketing en gezondheidsclaims

Om aandacht voor hun producten te genereren maken bedrijven steeds vaker gebruik van influencers. Ook influencermarketing is aan regels gebonden. Het is dus belangrijk om goed te weten wanneer er sprake is van reclame en welke regels er precies gelden voor influencers. 

Influencing is niet altijd reclame

Niet alles wat een influencer over een product zegt, wordt als reclame gezien. Dat geldt als de influencer zijn of haar verhaal doet zonder inmenging van een bedrijf, dus zonder een product opgestuurd te krijgen en zonder hiervoor betaald te worden. Dit verhaal mag dan ook niet op een pagina worden gezet, waarop het product wordt aangeboden. Kortom: zolang er geen enkele link is tussen het verhaal en een commerciĆ«le website of aanbieder, is er geen sprake van reclame en zijn er geen beperkingen. 

Influencermarketing is aan regels gebonden

Bij influencermarketing wordt de influencer gevraagd, betaald en/of krijgt hij of zij het product opgestuurd om er iets over te vertellen op social media. Dit wordt gezien als een betaalde samenwerking ofwel reclame. In dat geval hebben influencers te maken met veel verschillende regels en dat is behoorlijk lastig. Daarom is er voor hen een handige website waarop de regels over transparantie en reclame per kanaal op een heldere manier worden uitgelegd: www.influencerregels.com.

Betaalde samenwerking transparant maken

Een influencer is verplicht om een betaalde samenwerking transparant te maken. Dat kan op verschillende manieren en is afhankelijk van het social medium. Op www.influencerregels.com staan voorbeelden van vermeldingen per kanaal, die helpen om transparant te zijn over reclame in video’s en posts. Voorbeelden hiervan zijn: ‘@ad’ of ‘betaald partnerschap met [merk]’. 

Specifieke reclameregels in zelfregulering

Voor sommige producten of diensten gelden specifieke reclameregels. Zo zijn er voor geneesmiddelen, gezondheidsproducten (waaronder voedingssupplementen) en medische zelfzorghulpmiddelen bepaalde regels vastgelegd in zelfregulering. Influencermarketing moet zich ook aan deze specifieke reclameregels houden. 

Dit artikel verscheen ook in UA en Lijfblad.