Influencermarketing en gezondheidsclaims

 Influencermarketing en gezondheidsclaims

Influencermarketing en gezondheidsclaims

Om aandacht voor hun producten te genereren maken bedrijven steeds vaker gebruik van influencers. Ook influencermarketing is aan regels gebonden. Het is dus belangrijk om goed te weten wanneer er sprake is van reclame en welke regels er precies gelden voor influencers. 

Influencing is niet altijd reclame

Niet alles wat een influencer over een product zegt, wordt als reclame gezien. Dat geldt als de influencer zijn of haar verhaal doet zonder inmenging van een bedrijf, dus zonder een product opgestuurd te krijgen en zonder hiervoor betaald te worden. Dit verhaal mag dan ook niet op een pagina worden gezet, waarop het product wordt aangeboden. Kortom: zolang er geen enkele link is tussen het verhaal en een commerciële website of aanbieder, is er geen sprake van reclame en zijn er geen beperkingen. 

Influencermarketing is aan regels gebonden

Bij influencermarketing wordt de influencer gevraagd, betaald en/of krijgt hij of zij het product opgestuurd om er iets over te vertellen op social media. Dit wordt gezien als een betaalde samenwerking ofwel reclame. In dat geval hebben influencers te maken met veel verschillende regels en dat is behoorlijk lastig. Daarom is er voor hen een handige website waarop de regels over transparantie en reclame per kanaal op een heldere manier worden uitgelegd: www.influencerregels.com.

Betaalde samenwerking transparant maken

Een influencer is verplicht om een betaalde samenwerking transparant te maken. Dat kan op verschillende manieren en is afhankelijk van het social medium. Op www.influencerregels.com staan voorbeelden van vermeldingen per kanaal, die helpen om transparant te zijn over reclame in video’s en posts. Voorbeelden hiervan zijn: ‘@ad’ of ‘betaald partnerschap met [merk]’. 

Specifieke reclameregels in zelfregulering

Voor sommige producten of diensten gelden specifieke reclameregels. Zo zijn er voor geneesmiddelen, gezondheidsproducten (waaronder voedingssupplementen) en medische zelfzorghulpmiddelen bepaalde regels vastgelegd in zelfregulering. Influencermarketing moet zich ook aan deze specifieke reclameregels houden. 

Dit artikel verscheen ook in UA en Lijfblad.

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
Aangepaste tarieven

Aangepaste tarieven

Vanaf 1 februari 2024 gelden er aangepaste tarieven. De indexering bedraagt 3,5%. De nieuwe tarieven zijn hier te zien. Ook zijn er een aantal nieuwe diensten toegevoegd:

  • Er is onderscheid aangebracht tussen social media advertenties en social media video’s
  • Een nieuwe dienst voor E-tailers afbeeldingen is toegevoegd. Dit zijn de afbeeldingen die op de productpagina’s van retailers en/of eigen website worden getoond. Andere benamingen die wij ook voorbij horen komen zijn A+ content en USP’s.
  • Een nieuwe dienst voor podcasts is toegevoegd.

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →