Monitoring in 2020

Monitoring in 2020

Monitoring in 2020

Naast het beoordelen van reclame-uitingen is ook monitoring een vast onderdeel van de taken van de Keuringsraad. Daarmee bedoelen we het proactief toezien op naleving van de regels. Het gaat dan ook over reclame-uitingen die niet ter beoordeling zijn voorgelegd aan de Keuringsraad.
 
Monitoring in 2020
In 2020 ontvingen we 140 meldingen, waarvan de meeste in behandeling zijn genomen. Naast de regelmatig terugkerende onderwerpen en meldingen waren er dit jaar ook veel meldingen gerelateerd aan het coronavirus. Veelal ging het over claims voor voedingsstoffen die iets zouden kunnen betekenen in de preventie of behandeling van het coronavirus. Dit betrof circa 14 meldingen (10%). Deze meldingen vroegen om een directe aanpak. Over het algemeen zijn deze meldingen zeer snel opgelost. Dit komt door het reële risico op hoge boetes, nu de NVWA er streng op handhaaft.
 
Herkomst klachten
Het overgrote deel van de klachten (71%) ging over online vermeldingen (websites, webshops en sociale mediakanalen). Ongeveer 11% betrof een klacht over een geprinte uiting (advertenties in dagbladen, tijdschriften en retailfolders) en ongeveer 9% ging over verpakkingen, etiketten en bijsluiters. Veel minder vaak betrof het een advertentie op radio of televisie (2,9%).   

Schermafbeelding-2021-02-23-om-10-53-21.png
 
Opvolging klachten
Bij meer dan de helft van de klachten (55%) zegde de afzender toe de uitingen niet meer te verspreiden. 28% van de gevallen valt in de categorie 'overig'. Dat houdt in dat de klacht buiten onze competentie valt, het dossier staat nog open of betreft geen klacht. In 11% van de gevallen zetten we de klacht door naar de NVWA. Enkele keren gaven we de klachten door aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) (2,1%) of de Reclame Code Commissie (0,7%).

Schermafbeelding-2021-02-23-om-11-01-55.png
Aangepaste Richtlijn Online Vindbaarheid en Adverteren

Aangepaste Richtlijn Online Vindbaarheid en Adverteren

Vanwege de toenemende mate van automatisering door Google en andere zoekmachines, al dan niet gevoerd door AI, was de Richtlijn Online Vindbaarheid en Adverteren toe aan een update. De nodige aanpassingen zijn in samenspraak met de branchevereniging en de NVWA tot stand gekomen.

Lees verder
De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

Kruidvat is er als eerste drogisterij met een online webshop in geslaagd een toelatingsnummer voor haar website te krijgen van de Keuringsraad. En dat mag gevierd worden, want beide partijen hebben daar de afgelopen twee jaar veel werk voor verricht met een veelbelovend resultaat als gevolg. 

Lees verder
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →