Onderbouwing: hoe oud mag een bron zijn?

Onderbouwing: hoe oud mag een bron zijn?

Onderbouwing: hoe oud mag een bron zijn?

Steeds vaker willen adverteerders voor zelfzorgproducten de positieve resultaten van consumentenonderzoek in hun reclame-uitingen gebruiken. Bijvoorbeeld als een product of merk het meest verkocht is of het meest wordt gewaardeerd. Dat is toegestaan, maar er zijn een aantal voorwaarden.
 
Niet misleidend
De Keuringsraad staat gebruik van consumentenvoorkeuren en -tevredenheid toe, mits dat uiteraard niet misleidend is en niet in strijd met bijvoorbeeld de geregistreerde indicaties of goedgekeurde gezondheidsclaims. 
 
Houdbaarheidstermijn
Wanneer de aanduiding “nieuw” wordt vermeld, verlangt de Keuringsraad dat het onderzoek niet ouder dan 2 jaar is. De markt is namelijk voortdurend in beweging en na verloop van tijd zijn er weer allerlei nieuwe producten bijgekomen en bestaande producten veranderd. Ook de consumentenvoorkeur is aan verandering onderhevig. Die “houdbaarheidstermijn” behoeft enige nuancering. Er kunnen zich 3 verschillende situaties voordoen. 
 
  1. Claims over de marktpositie op basis van sales data
Voorbeelden hiervan zijn: ‘Nr. 1 in supplementen’ en ‘Meest verkochte pijnstiller in …’
De zelfzorgmarkt verandert relatief snel door renovatie en innovatie. Dergelijke claims over een marktpositie kunnen dus al snel achterhaald zijn en daardoor misleiding en oneerlijke concurrentie opleveren. Bovendien kunnen sales data eenvoudig worden verkregen. 
De houdbaarheidstermijn van sales data voor claims over de marktpositie is daarom 2 jaar. 
 
  1. Vergelijkende claims op basis van consumenten-/tevredenheidsonderzoek
Voorbeelden hiervan zijn: ‘80% beoordeelde merk x als beste …’ en ‘Als beste getest’
Met dit soort claims wordt een product impliciet met andere producten vergeleken. Hiervoor geldt hetzelfde als voor de claims over de marktpositie op basis van sales data. Door verandering in het aanbod kan het gedrag en de voorkeur van consumenten snel veranderen. Weliswaar is het realiseren van een consumentenonderzoek lastiger dan het verkrijgen van sales data, toch kunnen ook hierbij misleiding en oneerlijke concurrentie optreden bij gebruik van achterhaalde onderzoeksresultaten. Overigens mogen de vergelijkende claims op basis van consumenten-/tevredenheidsonderzoek nooit in strijd zijn met artikel 24 en 25 van de CPG/CAG/CPMH. De houdbaarheidstermijn van consumentenonderzoek voor tevredenheidsclaims met een vergelijkend karakter is daarom 2 jaar.
 
  1. Claims over consumententevredenheid met een specifiek product of merk
Voorbeelden hiervan zijn: ‘96% van de gebruikers is tevreden met …’ en
‘Gebruikers beoordelen dit product met cijfer …’
Deze claims maken niet direct of indirect een vergelijking met andere producten of merken. Zolang een product niet significant wordt gewijzigd, kan een dergelijke claim ook na 2 jaar nog valide zijn. Uiteraard moet de onderzoeksdatum duidelijk worden vermeld, zodat de consument zelf een oordeel kan vellen over de relevantie van de tevredenheidsclaim. Omdat consumenten uiteindelijk ook van mening kunnen veranderen, is het gewenst om het tevredenheidsonderzoek regelmatig te verversen. Een maximale houdbaarheidstermijn van bijvoorbeeld 5 jaar lijkt daarom passend.
 
De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

Kruidvat is er als eerste drogisterij met een online webshop in geslaagd een toelatingsnummer voor haar website te krijgen van de Keuringsraad. En dat mag gevierd worden, want beide partijen hebben daar de afgelopen twee jaar veel werk voor verricht met een veelbelovend resultaat als gevolg. 

Lees verder
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →