Prijsvermeldingen publieksreclame voor zelfzorggeneesmiddelen

Prijsvermeldingen publieksreclame voor zelfzorggeneesmiddelen

Prijsvermeldingen publieksreclame voor zelfzorggeneesmiddelen

Het Europese Hof heeft naar aanleiding van een vraag van een andere lidstaat een uitspraak gedaan over de wijze van prijsvermeldingen in publieksreclame voor zelfzorggeneesmiddelen. 
 
Het Hof oordeelde dat bepaalde vormen van prijsvermeldingen kan aanzetten tot irrationeel gebruik. Aanzetten tot irrationeel gebruik is niet toegestaan in publieksreclame voor zelfzorggeneesmidddelen. De volgende prijsvermeldingen zetten aan tot irrationeel gebruik: 
  • De wijze van vermelding van prijzen
  • Door een speciale aanbieding of korting aan te kondigen
  • Door te verwijzen naar een gecombineerde verkoop met andere geneesmiddelen  
Daarmee is er nu een duidelijke juridische basis onder artikel 7 CPG.  

Lees meer over deze uitspraak. 
Flesvoeding gelijkstellen aan borstvoeding – HiPP blijft in strijd met de regels handelen

Flesvoeding gelijkstellen aan borstvoeding – HiPP blijft in strijd met de regels handelen

In het monitoringsproces kan de Keuringsraad op verzoek partijen aanschrijven die zich niet houden aan de geldende wet- en regelgeving. Soms gebeurt het dat de aangeschreven partij het niet eens is met de Keuringsraad. De expertise van de Reclame Code Commissie kan dan worden ingeschakeld. De afgelopen maanden was dit aan de orde bij HiPP. Ondanks een uitspraak van de RCC en het College van Beroep is hun website nog altijd in strijd met de Reclamecode Zuigelingenvoeding. 

Lees verder
Aangepaste Richtlijn Online Vindbaarheid en Adverteren

Aangepaste Richtlijn Online Vindbaarheid en Adverteren

Vanwege de toenemende mate van automatisering door Google en andere zoekmachines, al dan niet gevoerd door AI, was de Richtlijn Online Vindbaarheid en Adverteren toe aan een update. De nodige aanpassingen zijn in samenspraak met de branchevereniging en de NVWA tot stand gekomen.

Lees verder
De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

Kruidvat is er als eerste drogisterij met een online webshop in geslaagd een toelatingsnummer voor haar website te krijgen van de Keuringsraad. En dat mag gevierd worden, want beide partijen hebben daar de afgelopen twee jaar veel werk voor verricht met een veelbelovend resultaat als gevolg. 

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →