Uitspraken Reclame Code Commissie

Uitspraken Reclame Code Commissie

Uitspraken Reclame Code Commissie

 De Reclame Code Commissie / het College van Beroep heeft de volgende uitspraken gedaan op het gebied van onze Codes:

Uitspraak over middel tegen coronavirus
Waar gaat het om?
De klacht gat over een post op Facebook, waarin een product wordt aangeprezen als een zeer effectief middel tegen het coronavirus.  
Wat houdt de klacht in?
De klager is van mening dat het aanprijzen van dit product ter voorkoming van het coronavirus is aan te merken als het misbruiken van de angst, die momenteel heerst voor besmetting met dit virus. 
Het verweer
De adverteerder geeft aan dat de post was geplaatst naar aanleiding van de vele telefoontjes van klanten die advies nodig hadden. Tegelijkertijd had de adverteerder een blog geschreven over het coronavirus en hoe je je daartegen kunt beschermen. Het doel van de adverteerder was om misleiding vanuit onder meer de media en de farmaceutische industrie te laten zien, niet om te misleiden. Verweerder geeft aan dat zij na contact met de Keuringsraad de post reeds heeft verwijderd. 
Wat is de beslissing?
De Reclame Code Commissie komt tot de conclusie dat de uiting in strijd is met artikel 5.2 van de Code Aanprijzing Gezondheidsproducten. Dat houdt in dat er sprake is van een aanprijzing met geneeskundige inhoud die niet is toegestaan. 
https://www.reclamecode.nl/uitspraken/resultaten/gezondheid-2020-00096/268765/
Uitspraak over claim voor geregistreerd geneesmiddel
Waar gaat het om?
De klacht betreft een televisiecommercial voor een geregistreerd geneesmiddel, waarin wordt gezegd dat dit product ‘bacteriën en virussen doodt en beginnende keelpijn verzacht na vijf minuten’. 
Wat houdt de klacht in?
De klager is van mening dat het onjuist is dat in de televisiecommercial wordt gezegd dat het product bacteriën en virussen doodt. Het product heeft deze werking niet. 
Advies van de Keuringsraad en verweer
De Keuringsraad geeft aan dat de claim ‘doodt virussen en bacteriën’ gebaseerd is op de SmPC en de geregistreerde teksten van het product. De televisiecommercial is voorzien van een toelatingsnummer. Verweerder sluit zich aan bij het advies van de Keuringsraad.
Wat is de beslissing?
De voorzitter wijst de klacht – gelet op het advies van de Keuringsraad – af. 
https://www.reclamecode.nl/uitspraken/resultaten/gezondheid-2020-00076/267067/
 
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
Aangepaste tarieven

Aangepaste tarieven

Vanaf 1 februari 2024 gelden er aangepaste tarieven. De indexering bedraagt 3,5%. De nieuwe tarieven zijn hier te zien. Ook zijn er een aantal nieuwe diensten toegevoegd:

  • Er is onderscheid aangebracht tussen social media advertenties en social media video’s
  • Een nieuwe dienst voor E-tailers afbeeldingen is toegevoegd. Dit zijn de afbeeldingen die op de productpagina’s van retailers en/of eigen website worden getoond. Andere benamingen die wij ook voorbij horen komen zijn A+ content en USP’s.
  • Een nieuwe dienst voor podcasts is toegevoegd.

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →