Zelfregulering

Zelfregulering

Zelfregulering

De basis van de Keuringsraad is zelfregulering. Dat houdt kortgezegd in: verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen handelen om zo een proces doelgericht te voltooien.
 
Industrie, media en adverteerders nemen hun verantwoordelijkheid en hebben zelf regels opgesteld waaraan publieksreclame moet voldoen. De Keuringsraad ziet toe op de naleving van die regels. 
 
Zelfregulering is eigenlijk een gezamenlijk traject. De aanvrager denkt van te voren zelf mee of een uiting voldoet aan de wettelijke eisen. De Keuringsraad kijkt mee en beoordeelt of dit het geval is. Samen komen we tot uitingen die juist zijn.  
 
Zelfregulering past binnen het streven van de overheid om zich terug te trekken. Het geeft veel vrijheid. In landen waar geen zelfregulering wordt toegepast zijn de eisen strenger en is de mogelijkheid om reclame te maken veel beperkter.
 
Voor de codepartijen (die organisaties die zijn aangesloten bij de Keuringsraad) is zelfregulering bovendien verplicht.
 
Aangepaste tarieven

Aangepaste tarieven

Vanaf 1 februari 2024 gelden er aangepaste tarieven. De indexering bedraagt 3,5%. De nieuwe tarieven zijn hier te zien. Ook zijn er een aantal nieuwe diensten toegevoegd:

  • Er is onderscheid aangebracht tussen social media advertenties en social media video’s
  • Een nieuwe dienst voor E-tailers afbeeldingen is toegevoegd. Dit zijn de afbeeldingen die op de productpagina’s van retailers en/of eigen website worden getoond. Andere benamingen die wij ook voorbij horen komen zijn A+ content en USP’s.
  • Een nieuwe dienst voor podcasts is toegevoegd.

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
Dit is waar de Keuringsraad voor staat

Dit is waar de Keuringsraad voor staat

Reclame voor geneesmiddelen, medische zelfzorg hulpmiddelen en gezondheidsproducten is toegestaan, maar vergt duidelijke regelgeving. De Keuringsraad ziet toe op naleving van die regels.

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →